Teorie a Manipulării (XI): „România liberală”

De cateva zile mediul digital (in special FB dar nu numai) este agitat de asteptarea lansarii a ceva nu intru totul bine definit, sub egida unei asumate „Romanii Liberale”. Cel putin acesta este titlul  paginii de web unde, cu litere de culoare portocalie esti întrebat daca esti liberal si daca raspunsul este afirmativ, esti atentionat ca ai o treaba de facut impreuna cu initiatorii acestei miscari.

Desigur, as putea sa emit niste glume pe seama sintagmei „avem treaba impreuna”. Nu o voi face si voi incerca sa abordez chestiunea la modul serios.

In primul rand, ceea ce știu (sau cred ca știu): initiativa (crearea paginii de internet si diseminarea informatiei) NU este asumata de catre forurile staturare de conducere ale PNL. NU este initiativa Departamentului de comunicare a PNL si nici al unui alt departament de specialitate al PNL. Desi firma care găzduiește pagina este in sectorul 6, initiativa NU este o initiativa a organizatiei PNL de sector nr. 6, si (cu foarte mare caracter de probabilitate) nici unei alte organizatii de sector. Desigur, conștient de adevărul spuselor ca „sunt lucruri pe care le stim si stim ca le stim, sunt lucruri pe care nu le stim si stim ca nu le stim, si sunt lucruri pe care nu le stim si nu stim ca nu le stim”, nu as fi mirat ca ceea ce cred ca stiu sa nu fie tocmai corect 100%.

Dacă ceea ce stiu este atta de putin, rezulta in mod necesar ca ceea ce nu stiu este aproape tot:

  • NU stiu cine se afla in spatele acestei idei. Nu cred, dupa ce am stat de vorba cu unii si cu altii, ca ar fi o persoana, un individ izolat. se pare ca au fost trimise sute de mailuri anuntand adresa de internet, inclusiv unor membrii fara de functii ai PNL. Ceea ce inseamna fie posesia unei baze de date, fie  faptul ca, in mediile liberale, chestia a dobandit un caracter viral. Deci as putea presupune ca este, in spatele întregii „afaceri”, vorba despre un grup.
  • NU stiu ce urmareste persoana sau mai degraba grupul care se adresează comunității liberale din România. Ce fel de „treaba” am avea de facut impreuna.

Deci ceea ce voi presupune in randurile de mai jos sunt tocmai, si nimic mai mult, decat atat: presupuneri.

1. Exista un fond de asteptare in mediile liberale românești. De neliniste infrigurata. Suntem in an electoral, si liberalii ar dori actiune, ar dori manifestări mai concrete in raport cu politicile guvernamentale.Pe acest fond de asteptare pot aparea tot felul de miscari (unele bine intentionate unele nu) care sa canalizeze energia aceasta latenta, sau doar sa o devieze.

2. Mai mult decat altadata, este nevoie de unitate si coeziune in randurile PNL. Nu intamplator, Crin Antonescu, Mircea Ionescu Quitus sau TNL au folosit sintagme preluate din mediul militar: PNL sa afla in razboi cu puterea, PNL are aliati, PNL actioneaza ca o armata, etc. Desigur, liberalilor „pur sange”, termenii cazoni le repugna. Dar situatiile extreme (si cred ca Romania se afla intr-o astfel de situatie) cer masuri extreme iar „intarirea disciplinei de partid” (nu-ia asa ca nu va place sintagma?) este o astfel de masura.

3. PNL este in alianta cu PSD, in cadrul USL. Din aceasta cauza initiative pur liberale (cu vectori, continut si target pur liberal), in acest an electoral, sunt contraproductive. Ele transmit ideea ca USL nu este tocmai unit, ca exista tendinte centrifuge in cadrul aliantei. Adevarat, atat OFL cat si TNL au intitiat in a doua jumatate a anului trecut, initiative nationale car sunt inca in desfasurare. Dar aceste initiative pot fi subsumate scopurilor USL fara nici o dificultate, desi au drept vectori oganizatii subsidiare ale PNL. PNL, in acest an electoral, nu va lupta pentru o Românie Liberala ci, simplu, pentru ROMÂNIA.

Orice inițiativa liberala, oricât de bine intenționată, ar trebui sa aibă in vedere punctele de mai sus. Asa fiind, mă hazardez să afirm următoarele:

A. Daca inițiativa aparține unor membrii de partid, aceștia ar trebui sa manifeste maximă precautie in ceea ce priveste modalitatea in care inițiativa lor se va derula in continuare (vezi mai sus punctul 3). Se pot produce daune cauzei generale, chiar dacă inițativa locală este bine intenționată.

A1. Cel mai probabil, inițiativa nu aparține unor membrii de partid, sau unor organizatii ale PNL. Afirm aceasta plecând de la o sumară analiză pe textul afișat în pagina de internet:

  • ”esti liberal?” intrebarea nu se doar adresează membrilor PNL, ci mișcării liberale în general
  • ”și noi!” – cei care întreabă nu sunt membrii ai PNL: este superfluu pentru un membru PNL sa afirme ca și el este liberal – apartenența la partid este o garanție în sine a unui liberalism asumat

B. Inițiativa aparține unei persoane sau mai degrabă unui grup de persoane care își asumă o platformă liberală, dar non-PNL.

B2. Unul dintre scopurile inițiativei este capacitarea persoanelor cu convingeri liberale (membre sau nu ale PNL) în vederea coagulării unei mișcări ce urmează a fi instrumentalizată pentru îndeplinirea unor obiective (necunoscute deocamdată)

B2. Se prea poate ca, la un moment dat, inițiatorul(ii) mișcării să fi avut  acces la o bază de date a PNL, ceea ce ar explica numărul mare de emailuri trimise. Desigur, munca asiduă a mai multor persoane, timp de mai multe zile zile, ar putea suplini respectiva bază ed date (FB este un bun furnizor de date personale, la nevoie!)

C. Deoarece se presupune că mișcarea liberală urmează siajul PNL, adică se integrează în aria foarte largă a USL, rezultă că orice chemare la o inițiativă liberală non-PNL se face în dauna PNL și în dauna USL.

D. ”România Liberală” este o inițiativă pornită din cercurile puterii actuale, foarte probabil din zona liberală a PDL sau a alternativelor de basm ale PDL (Noua Republică, Albă ca Zăpada, Mișcarea Populară). Această zonă corespunde cel mai bine caracteristicilor prezentate mai sus:

  • asumarea unei platforme liberale, fară a fi în interiorul PNL
  • interesul pentru atragerea a cât mai multor persoane cu convingeri liberale, în vederea preluării unei părți din bazinul electoral al PNL (eventual, dacă inițiativa ar aparține unor cercuri legate de Noua Republică, creșterea potențialului de membrii de partid)
  • interesul de a provoca daune imagologice PNL/USL prin propunerea unro alternative liberale, non-PNL

D1. Inițiativa aparține mai degrabă unui grup mic decât unui grup mare de persoane (dacă grupul ar fi fost mare foarte probabil, după păcătoasele obiceiuri dâmbovițene, ar fi ”transpirat” informații. Șansa unor scurgeri de informații scade dramatic dacă grupul este restrâns), dar cu acces la resurse (nu nuami financiare. dar mai ales informaționale)

D2. Este posibil ca inițiativa să aparțină unuei persoane/grup manipulat de către agenți de influență din partea PDL sau a ”serviciilor” care, în mod obiectiv, să urmărească slăbirea PNL/USL în anul 2012 chiar dacă inițiatorului/inițiatorilor li se livrează alte motivații de acțiune, oricare vor fi fost acelea.

Deoarece întregul articol încearcă să descifreze (cu cât succes vor aprecia cititorii mei) urme de pași pe cer, voi repeta că toate cele de mai sus nu sunt, și nu vor să fie, altceva decât presupuneri și ipoteze lucru. Desigur, viitorul va putea sa confirme una sau mai multe dintre aceste ipoteze, sau să impună o cu totul altă realitate.

Până una-alta, recomand prietenilor mei liberali maximă precauție

PS1: dacă aș avea interes să fac o apreciere asupra masei de persoane care gravitează în jurul PNL și care ar dori să adopte alte direcții de acțiune, eventual non-PNL, poate că aș crea o pagina de internet al cărui status-counter, mascat, mi-ar spune nu numai cât sunt de multe aceste persoane, dar cam și din ce zone provin (inclusiv adresa de IP, care și ea se poate dovedi interesantă și de folos).

PS2. un prieten liberal mai iscusit decât mine îmi atrage atenția asupra unor asemănări stilistice care privesc nu numai culoarea, ci și tipul fonturilor de pe pagină (să nu mai vorbim despre ”treaba” din text) care m-ar putea duce înspre zona ISP, recte domnul Pătrășconiu, deci fie PDL fie ”Noua Republică”. Ceea ce nu contrazice ceea ce presupuneam în textul articolului.

Etichete:, , , , , , , ,

13 comentarii pe “Teorie a Manipulării (XI): „România liberală””

  1. Avatarul lui Necunoscut
    Shadow 13 ianuarie 2012 la 5:08 PM #

    @Gondolin

    si eu am primit pe adresa „personala”(chit ca nu sunt liberal cu carnet ci liberal din convingere) pe care o au foarte putini membrii liberali. Si nu nu am pus „boticul imediat”. Am vazut apoi discutiile de la lilick. Opinia mea personala de „informatician batran” este ca ori cineva v-a piratat conturi de membrii si a aflat adresele si unor simpatizanti liberali ori ca de obicei „serviciile” s-au apucat de campanie si pregatesc schimbarea pdl-lista cu una „lazareasca” a unei asa zise „noi republici”. In realitate o miscare care va cuprinde extrem de multi talibani basisti absolut oportunisti care nu isi mai „gasesc locul” in pdl din motive evidente de „injuratura” de la populatie. Deci PS2-ul tau este evident.

    Ai dreptate sa ceri precautie.

    Apreciază

    • Avatarul lui Necunoscut
      Gondolin 13 ianuarie 2012 la 5:19 PM #

      @Shadow
      Un prieten liberal foarte activ pe FB a primit invitatie (chiar si eu am primit, pe un mail pe care il folosesc pentru heavy-duty, forwardat de o cunostinta din PNTCD). Cerand lamuriri a fost informat ca baietii cu initiativa sunt nemultumiti de Basescu, dar USL li se pare prea inceata. Prietenul a declinat invitatia, ceea ce mi s-a parut de bun simt din aprtea unui membru PNL.
      Repet – orice opozitie la Basescu/PDL, opozitie care se afla in afara USL, joaca din punct de vedere obiectiv, in echipa de la Putere. Deoarece rupe electorat din tabara singurei alternative REALE. Ca alternativa respectiva nu este ȚbunaȚ 100% ci doar 80%, este o chestie debatabila. Dar, oricum, este preferabila unui Puteri ”rele” in proportie de 80% :)

      Apreciază

      • Avatarul lui Necunoscut
        Shadow 13 ianuarie 2012 la 6:21 PM #

        @Gondolin
        Al meu nu era forwardat si pe FB nu ma dau deloc (aceleasi metehne de batran informatician”, pe adresa pe care o folosesc pe bloguri, inclusiv al tau nu am primit. De unde si supozitia mea ca „serviciile” sunt la treaba.

        In mod normal nu ar fi avut de unde sa aibe adresa pe care am primit pt ca nu o folosesc decat in interes strict personal. Cu prieteni pe care ii cunosc foarte bine si care mi-ar fi spus daca ar fi facut-o.

        Apreciază

    • Avatarul lui Necunoscut
      adrian 13 ianuarie 2012 la 5:33 PM #

      Si eu am primit, pe doua adrese din trei. Una este a blogului, cu care sunt in platformele bloggerilor liberali, fara ca sa fiu membru PNL insa. Pe una dintre adresele personale am mai corespondat personal cu unul sau mai multi dintre membrii acestei platforme. Cea de-a treia nu am folosit-o in reletie cu acestia deci bag seama ca unele adrese au fost penetrate iar altele or fi fost culese direc de pe blogurile liberale. N-am dat curs invitatiei pentru ca mi s-a parut bizara si comerciala abordarea. Un fel de capcana daca as fi paranoic …

      Apreciază

  2. Avatarul lui Necunoscut
    Delia 13 ianuarie 2012 la 5:08 PM #

    Mai mult ca sigur că este Noua Republică, au scos fluturaşi şi şi-au intensificat acţiunile, Mihail Neamţu nu doarme în papuci cum doarme opoziţia:(((

    Apreciază

    • Avatarul lui Necunoscut
      Gondolin 13 ianuarie 2012 la 5:12 PM #

      se poate sa ai dreptate. Celor din Noua Republica le place sa se joace cu galetusa in nisip… pardon – cu mouse-ul si tastatura. Vom vedea, dupa ce (si daca!) devin partid cu acte in regula, daca se pricep si sa coboare in piata si sa vorbeasca cu tata Ileana care vinde patrinjel in coltul strazii. Personal nu il vad, in 2012, pe Neamtu facand chestia asta, ca tata Leana nu are cont pe FB.

      Apreciază

  3. Avatarul lui Necunoscut
    Ivi 13 ianuarie 2012 la 5:54 PM #

    Acum ca ai atras atentia pot sa-ti confirm ca si eu am primit acel e-mail cu un „teasing” de marketing politic …caruia nu i-am acordat nici o atentie…
    In situatia asta exploziva de incertitudine, cand puterea ataca astazi chiar si Patriarhia Romaniei si implicit BOR-ul, pentru a distrage atentia, impactul potential se polarizeaza si se amplifica dupa o distributie de lege Pareto (80% sa fie un fis – 20% sa aiba impact semnificativ)
    …”ochii in patru” e replica…

    Apreciază

  4. Avatarul lui Necunoscut
    Lilick 13 ianuarie 2012 la 11:50 PM #

    „3. PNL este in alianta cu PSD, in cadrul USL. Din aceasta cauza initiative pur liberale (cu vectori, continut si target pur liberal), in acest an electoral, sunt contraproductive. Ele transmit ideea ca USL nu este tocmai unit, ca exista tendinte centrifuge in cadrul aliantei.”

    Gondolin, nu stiu ce e prin alte parti, dar noi aici, la Bucuresti, avem initiative pur liberale. Cu mesaje 100% liberale, cu discursuri liberale. Mi se pare ciudat sa spui asta cand eu tocmai am venit de la pregatirea unui astfel de eveniment, care ii are ca invitati pe foarte multi lideri ai partidului. E vorba de semnarea unui Acord intre PNL si SCMD si Simpozion Ecaterina Teodoroiu. Deci inteleg ca, din punctul asta de vedere, munca liberalilor de aici ar fi contraproductiva…

    Apreciază

    • Avatarul lui Necunoscut
      Gondolin 14 ianuarie 2012 la 12:33 AM #

      Lilick sper din toata inima ca spiritul evident de finete pe care il ai va obseva ca eu am pus intre paranteze treiconditii (care, as adauga eu, trebuie privite ca si cumulative).
      De asemeni vei putea observa ca in actiunea de care amintesti, In acordul dintre PNL de sector si SCMD, doar unul dintre vectori (respectiv PNL organizatia de sector) este „pur” liberal. Targetul nu poate fi descris (nici sociologic nici ideologic) ca fiind liberal, iar conntinutul acordul de de asemeni nu este liberal, fiind vorba doar despre un acord de colaborare.
      Intaresc cele spuse mai sus cu faptul ca in multe judete (Suceava, Bistrita si Timis ca sa amintesc cateva) acordul s-a facut direct intre SCMD si USL, trecandu-se peste faza orgoliilor partinice.
      In final, presupun, se va semna un acord global care va privi totalitatea organizatiilor SCMD pe de o parte, si USL de cealalta parte.
      Deci, ca sa raspund intrebarii tale, de vreme ce actiunea la care faci referire nu incalca cele trei conditionari imaginate de mine, putem concluziona ca actiunea liberala de care vorbest nu este contraproductiva, ci dimpotriva, fiind doar o etapa intermediara spre o colaborare mai extinsa.

      Apreciază

  5. Avatarul lui Necunoscut
    Lilick 14 ianuarie 2012 la 1:11 AM #

    „De asemeni vei putea observa ca in actiunea de care amintesti, In acordul dintre PNL de sector si SCMD, doar unul dintre vectori (respectiv PNL organizatia de sector) este “pur” liberal. Targetul nu poate fi descris (nici sociologic nici ideologic) ca fiind liberal, iar conntinutul acordul de de asemeni nu este liberal, fiind vorba doar despre un acord de colaborare.” Problema asta am rezolvat-o folosindu-ne de „nationalul” din PNL, atat de drag si oamenilor armatei. Si ca o continuare a actiunilor pe care le-am inceput cu „1 decembrie”, legate de PNL si armata. Pentru ca atunci cand ne gandim la armata, noi, liberalii, ne gandim la cei care alaturi de PNL au avut o contributie majora la dobandirea independentei si la formarea statului national roman modern. Si tu asta stii foarte bine. Sincer, nu stiu cum am putea sa bagam USL-ul aici… Adica e treaba PSD-ului ce mesaje da electoratului lor, poate unele aparte, specifice lor, atunci cand va semna cu SCMD. E foarte bine. Insa noi ne folosim de argumentele noastre liberale, istorice, nationale. Si iti spun toate astea pur si simplu pentru ca sper sa nu fim vreodata acuzati pt asta. Ne vom promova in primul rand partidul.

    Apreciază

    • Avatarul lui Necunoscut
      Gondolin 14 ianuarie 2012 la 1:46 AM #

      raman la ceea ce am afirmat in articol si in in prima mea replica. Acordul intre PNL si SCMD ni poate fi un „acord liberal” numai pentru ca PNL este parte. Daca introducerea unul wlwmt care tine de |national| intr-un acord de colaborare (cu o nuanta mai mult „tehinica”) transforma respectivul acord intr-un acord ;iberal atunci, in extremis, ca toate acordurile incheiate de PRM sunt ;iberale, caci lor CHIAR le place sa se joace cu astfel de termeni.
      In ce priveste PSD, el este deja introdus (in acordurile incheiate la nivelul judetelor intre USL si SCMD) si presupun ca deoarece acordul SCMD cu USL va fi incheiat si la nivelul sectoarelor bucurestene, respectiv al Capitalei, inseamna ca USL (si PC, de altfel), va fi parte si din respectivele acorduri. Care, astfel, ini nici un caz nu vor mai putea fi categorisite ca „loberale” cum, de altfel, in esenta nu cred ca sunt nici acum. Trebuie mult mai mult decat apelul la national, pentru ca un text sa devina liberal.
      Nu doresc insa sa extind aceasta polemica cordiala… daca tie iti place in continuare sa consideri aceasta actiune „pur liberala” atunci voi fi de acord cu tine si voi introduce o erata la articol… sau o mea culpa, dupa cum crezi ca iti va placea mai mult tie si colegilor tai.
      PS: Armata si oamenii in uniforma (atata vreme cat sunt in serviciul activ) sunt, in mod traditional, tocmai opusul unor convigeri si practici liberale. Ia punct cu punct doctrina liberala clasica,si imi vei da dreptate. Ceea ce nu inseamna ca partidele (ai evidentiat exemplul PNL in primul razboi mondial) nu pot folosi armata ca instrument, sau retorica militara ca mijloc de propaganda, daca au un interes in aceasta. Daca ti reusit sa transformati veteranii armatei in liberali, sau macar semnatari ai unui text bazat pe doctrina liberala, cu atat succesul vostru este mai semnificativ. Chapeau!

      Apreciază

  6. Avatarul lui Necunoscut
    Lilick 14 ianuarie 2012 la 2:02 AM #

    Sa speram ca ne adaugam cateva mii de votanti! :)

    Apreciază