A. Dutulescu: Operatiunea Wikileaks Romania, orchestrata de SRI/SIE, cu acordul americanilor?

O ipoteza foarte interesanta circula de cateva zile in toate mediile politice si de presa de la Bucuresti, fara insa ca cineva sa aiba curajul sa o si afirme public: toata tevatura Wikileaks Romania este o ampla actiune de manipulare orchestrata de serviciile secrete romanesti, cu acordul tacit al americanilor.

Dupa cum se stie deja, doua ziare si o revista din Romania (JN, Adevarul si Kamikaze), incheiasera un protocol cu CRJI, ong-ul care primise de la organizatia Wikileaks cele 1027 telegrame referitoare la Romania, tot pe baza unui protocol. Cele trei publicatii se intelesesera sa inceapa publicarea telegramelor in 30 martie, adica astazi.

Kamikaze a publicat, joia trecuta, un teasing in care anunta ca va incepe publicarea unor telegrame foarte interesante despre relatiile Elenei Udrea si Monicai Ridzi cu Traian Basescu, despre problemele acestuia cu alcoolul etc.

Duminica, Realitatea tv a anuntat dis de dimineata ca va difuza materiale spectaculoase despre mogulii care controleaza tara, iar la pranz Hotnews a inceput sa puna pe site telegrame, exclusiv in limba romana.

Cele trei publicatii care incheiasera protocolul cu CRJI au pierdut exclusivitatea si au inceput sa publice si ele telegramele, cu deosebirea ca le-au publicat si in limba engleza, varianta originala.

S-a ridicat deci intrebarea de unde a primit Hotnews telegramele daca nu facea parte din protocolul cu CRJI? CRJI, luat la intrebari, a publicat un comunicat in care sustine ca nu de la ei s-au scurs documentele: “Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie detine telegramele trimise intre diverse ambasade ale SUA si Departamentul de Stat, telegrame pe care le-a obtinut de la organizatia Wikileaks. 1027 de telegrame care se refera la Romania au fost obtinute in urma unui protocol intre CRJI si Wikileaks. Telegramele fac parte dintr-o arhiva de peste 250 de mii de documente ale Departamentului de Stat pe care Wikileaks a inceput sa le publice la sfarsitul lui Noiembrie 2010. Pana in acest moment au fost publicate putin peste 4 mii din aceste documente (vezi un motor de cautare printre documentele deja publicate http://cablesearch.org/). In urmatoarele saptamani, CRJI va publica articole legate de continutul telegramelor exclusiv prin membri sai Liviu Avram, Adrian Mogos si Catalin Prisacariu. CRJI nu a transferat telegramele nici unei institutii media din Romania. CRJI va redacta numele persoanelor a caror viata ar putea fi pusa in pericol iar intreaga baza de date a telegramelor va fi facuta publica.”

Deci, daca nu CRJI le-a “scurs” la Hotnews, atunci cine?

Inca o intrebare.  De ce Hotnews nu a pus pe site, la fel ca celelalte trei publicatii, si telegramele originale, in limba engleza? Si daca a avut acces la cele originale, cand a avut timp sa le traduca, atat de rapid, fiind vorba despre documente foarte lungi si foarte “migaloase”?

De altfel, Kamikaze a publicat un avertisment in acest sens: ”Despre toate acestea nu ați citit încă pe site-urile care au publicat așa-zise cablograme WikiLeaks. Revista Kamikaze va publica integral și netrunchiat aceste documente, în original, fără a părtini nici un partid politic din România și nici un personaj public”

Teoria care circula in mediile politice si de presa spune ca textele ar fi fost livrate site-ului citat de “laboratoarele de analiza” ale serviciilor. Trunchiate, tunse si frezate. Unii spun ca de SIE, altii de SRI. Care ar fi reactionat atat de prompt la teasing-ul ingrijorator al revistei Kamikaze, cel despre relatiile Udrea-Basescu, de presa astfel incat un demers de presa sa fie tranformat intr-o actiune manipulatoare menita sa stabileasca o alta directie a dezvaluirilor, de la anti-Basescu, la anti-rivalii lui Basescu. Nu intamplator cutia Wiki s-a deschis intai si intai cu telegrame despre barfele si ridicolul politicienilor si al jurnalistilor.

Alta intrebare: diversiunea Wiki Romania a avut girul ambasadei SUA? Un raspuns plauzibil ar fi ca da. Ambasadorul Gitenstein s-a grabit nu numai sa  confirme telegramele – pe cele difuzate de Hotnews – dar sa si ironizeze barfa si caractere meschine relevate de acestea: “Nu, nu am niciun comentariu. Aveţi toate cablogramele, le puteţi citiţi singuri. Nu am niciun comentariu, ele vorbesc de la sine”.

Dupa toate aparentele, operatiunea de manipulare a avut succes. Dupa 24 de ore de inflamare a spiritelor pe tema “ce urat se barfeau politicienii intre ei in fata americanilor”,  interesul publicului fata de telegramele Wikileaks, masurat in audienta, a scazut catre zero.

Mai raman insa si alte intrebari fara raspuns. De ce publicatiile care aveau un protocol cu CRJI nu au reactionat in momentul in care au pierdut exclusivitatea? De ce politicienii care se plang ca nu au zis sau nu au facut lucrurile pomenite in telegrame nu reactioneaza public?

Un exemplu: intr-o telegrama din aprilie 2007, redactata de Mark Taplin, fostul insarcinat cu afaceri al ambasadei, se arata ca Viorel Hrebenciuc i-ar fi spus lui Taplin ca, el fiind un opozant al suspendarii lui Basescu, a avut o intalnire cu Elena Udrea, intr-un restaurant, sa discute despre acest subiect: “Hrebenciuc said that he would be meeting with Geoana later the same day to discuss the idea. He commented that while he had been speaking informally with the some PD leaders, including former Interior Minister Blaga, former Defense Minister Frunzeverde, and Bucharest Mayor Videanu, those three Democratic Party (PD) leaders were clearly on the outs with Basescu and were not a useful channel for his proposal for a presidential statement. He added that he had had seen Basescu confidante Elena Udrea at a restaurant the previous night but had been rebuffed.”

“Eu nu m-am intalnit niciodata cu Udrea. Si nici nu i-am spus lui Taplin ca m-am intalnit cu ea. I-am spus ca nu sunt de acord cu suspendarea, i-am spus de Blaga si de Videanu, dar nu de Udrea. Nu stiu cum de a aparut asa ceva in telegrama”, a spus Viorel Hrebenciuc pentru realitateamea.ro.

De mentionat reactia Hotnews la acuzatii nerostite, aici.

sursa: RealitateaMea.ro

Etichete:, , , , , , , , , , , , , , ,

Comentariile nu sunt permise.

%d blogeri au apreciat: