Conferința de presă a președintelui PNL, Crin Antonescu, la finalul ședinței USL – 29 octombrie 2012

”Bună ziua!

Ca să separ eu întrebările punctuale legate de candidatura mea, fac o scurtă informare, un calup separat ca să nu se complicăm și să rămână cineva nesatisfăcut, dintre întrebători.

Candidez la Senat la Teleorman, și vreau să precizez, în legătură cu această candidatură și cumva și cu discuția publică extrem de intensă care văd că s-a născut, trei lucruri. Unu, este dreptul fiecărei formațiuni politice, alianță, partid, candidat să decidă într-o competiție electorală unde candidează. Nu confundăm alegerile parlamentare nici cu alegeri locale, nici cu alegeri prezidențiale.

Fără îndoială că, în cazul unui președinte de partid, trebuie să intre în calcul nu doar interesele sale strict în calitate de candidat, ci ansamblul construcției politice din care face parte și, în sensul acesta, avem o lege electorală în vigoare care necesită calcule extrem de complicate.

Reamintesc faptul că împreună cu Victor Ponta am inițiat și am susținut noi și toți colegii noștri din USL, din Parlament, un proiect de lege electorală simplă, clară și dreaptă, legea votului uninominal pur. Ea a fost blocată, oprită de către Curtea Constituțională la solicitarea PDL, sub pretextul absurd de neconstituționalitate. Evident, nimic din Constituția României nu împiedica să desfășurăm alegerile sub o astfel de formulă și nu putea fi neconstituțional sau nedemocratic un model electoral care este consacrat în state cu democrație indiscutabilă și consolidată.

Curtea Constituțională sau majoritatea ei, care este, ca să spun așa, armata de casă a lui Traian Băsescu și a intereselor pedeliste a făcut ca alegătorii români să nu aibă o astfel de lege, care ar fi simplificat spectrul politic, ar fi conferit majorități solide și ar fi dat în orice caz un rezultat foarte clar și la nivelul fiecărui colegiu, în sensul că cel pe care cetățenii l-au așezat în fruntea preferințelor lor, exprimate prin vot, lua și mandatul.

Nu este doar vina noastră că avem o lege electorală complicată și adesea perversă și, în sensul acesta, este obligația pragmatică de a face toate calculele referitor nu doar la un candidat.

Eu puteam candida foarte bine în orice loc, în orice colegiu din România, cu excepția județelor Harghita, Covasna, în București fără niciun fel de îndoială. Reamintesc faptul că am candidat în București în 2008, atunci când contextul politic nu era favorabil PNL și când alții plecau din București.

Reamintesc faptul că în orice sondaj publicat sau nepublicat pe întrebare deschisă am o intenție de vot la prezidențiale de peste 30%, în București de peste 40% și, ca atare, nu soarta mandatului meu era în discuție în București sau în altă parte.

Dacă cineva crede că este îndreptățit să folosească formula ‘a fugit din București’, o poate folosi. Sunt deja imun la revărsarea de ură, de calomnie, de insultă care îmi este adresată de toată echipa bine hrănită a propagandei băsiste, așa încât o formulă în plus nu mai contează. Reamintesc însă faptul că nici preopinenții nu au reușit să desemneze un candidat, după diverse încercări mai mult sau mai puțin hazlii și că, deci, nu acesta este motivul pentru care am optat pentru Teleorman.

Doi, aș vrea să le transmit public imbecililor care insultă în masă toți cetățenii din Teleorman prezentându-i ca pe o masă amorfă de oameni manipulați și fără opțiuni politice, aș vrea să le reamintesc și să le spun foarte clar că toate alegerile de orice fel au dovedit că cetățenii din Teleorman, ca toți ceilalți cetățeni ai României, au opțiuni politice diverse. Nu uitați, de pildă, că în ceea ce privește Partidul Democrat, una din vedetele acestui partid, domnul Adriean Videanu, a pornit din Teleorman, deci au avut niște voturi acolo.

Aș vrea să spun foarte limpede că, deși PSD este, categoric, cel mai puternic partid din Teleorman, asta nu înseamnă că PNL este slab. PNL are în Teleorman, și are de peste un deceniu, una dintre cele mai puternice organizații. PNL s-a situat în anul 2004 pe locul I între organizațiile liberale, ca număr de primari și ca număr de voturi. PNL din Teleorman este singura organizație județeană care la ultimele trei alegeri locale, 2004-2008-2012, a avut cel puțin 25 de primari. În 2008, Marin Almăjanu, liderul organizației locale, a câștigat colegiul cu peste 60%. În 2009 , candidat la președinție, am avut un scor foarte bun în luptă cu PDL-ul, cu PSD-ul, cu candidații lor în Teleorman. Am mai fost parlamentar în Teleorman și sper, cu ajutorul votului cetățenilor de acolo, să mai fiu.

Puneți vă rog la punct informația și nu mai dați, cei care o faceți, informații false. Așa cum patru ani de zile oameni nenumărați au mințit în legătură cu rezultatul meu din Colegiul 1 din Sectorul 1, în 2008, susținând că am ieșit pe locul trei, când de fapt eram pe locul doi, acum este o nouă minciună propagată cum că am schimbat de fiecare dată colegiul. Nu, în cariera mea politică până acum, am avut două mandate în continuitate, consecutive, în județul Tulcea, de unde am pornit în cariera politică și am avut două mandate consecutive în București. La Teleorman am mai fost și mai merg acum.

Al treilea lucru este legat de Liviu Dragnea. Eu nu mă duc la Teleorman pe voturile lui Liviu Dragnea, după cum nici Liviu Dragnea nu candidează pe voturile mele. Mergem amândoi și împreună, fiecare cu voturile lui și împreună cu voturile USL.

Da, există o simbolistică și este unul din argumentele care m-au determinat la această candidatură. Faptul că președintele PNL și secretarul general al PSD vor candida împreună, vor angaja unul ca senator, unul ca deputat, în același colegiu, în fața acelorași cetățeni, tot ceea ce înseamnă programul nostru de guvernare și tot ceea ce înseamnă proiectul nostru pentru România este un semnal sau vrem să fie un semnal de soliditate a Uniunii Social Liberale și de durată a ei, un semnal că această Uniune este construită nu doar ca să câștige niște alegeri, ci ca să guverneze cel puțin patru ani România, spre binele românilor și pentru îndeplinirea unui program pe care l-am anunțat și-l vom anunța în detaliu.

Este, pe de altă parte, un semn de solidaritate a mea cu Liviu Dragnea, pentru că Liviu Dragnea ca și mine, ca și Victor Ponta, ca și alții dintre noi a fost, este, de câteva luni cel puțin, ținta uneia dintre cele mai intense campanii de denigrare, de calomnie, o campanie care a făcut, după cum știți, și va face agenda în continuare pentru preopinenții noștri.

Împreună cu Liviu Dragnea, împreună cu Victor Ponta, cu Radu Stroe, cu Eduard Hellvig, cu Daniel Constantin am gândit din germene proiectul Uniunii Social Liberale, ne-am luptat și ne-am dedicat cea mai mare parte a activității noastre politice în ultimii ani acestui proiect, l-am adus până aici și sunt solidar, și în sensul acesta nu am niciun fel de rezervă și, dimpotrivă, doresc să facem din asta un lucru simbolic, să candidez împreună cu Liviu Dragnea în acest colegiu.

Un ultim lucru, celor care încearcă fără să se lămurească de faptul că nu au succes să înlăture din electoratul liberal, să spună din nou povestea direcției greșite în care Crin Antonescu duce PNL și celor care țipă acum ca puși pe jar că eu plec din București, unde este tot electoratul PNL și merg la țară, unde nu sunt liberali, le reamintesc un lucru. Dacă vă uitați pe rezultatele alegerilor din 2008, veți vedea că zdrobitoarea majoritate a parlamentarilor liberali s-au ales în colegii rurale, în frunte cu președintele de atunci și premierul Călin Popescu Tăriceanu, zdrobitoarea majoritate în colegii rurale. Pot să afirm și o fac că, sub președinția mea, PNL a revenit în orașe, la alegerile prezidențiale din 2009, la alegerilor locale din 2012 și vom vedea acum, la alegerile parlamentare.

Cetățenii României au drept de vot egal, cetățenii României au demnitate egală, la țară sau la oraș, la Teleorman sau la București, iar liberalismul, programul PNL, politicile PNL nu s-au adresat niciodată doar celor de la oraș, pentru că primele două valori ale liberalismului, libertatea și proprietatea sunt cu totul și în mod egal necesare și dorite și de cetățenii din mediul rural, ca și de cei din mediul urban.

Candidând într-un colegiu care cuprinde un municipiu, reședința județului, Alexandria și care cuprinde și un număr important de comune, cred că pot să transmit același mesaj, cred că pot să fac aceleași politici, cred că pot să fac aceleași angajamente ca și în centrul Bucureștiului.

Mulțumesc foarte mult!”

Întrebări din partea reprezentanților mass-media

Jurnalist: Spuneați că, printre altele, unul dintre argumentele pentru care mergeți la Teleorman este că veți transmite împreună cu Liviu Dragnea și un semnal de soliditate a USL. De ce, în cazul acesta, l-ați preferat pe domnul Dragnea și nu pe domnul Ponta și nu ați mers la Gorj?

Crin Antonescu: Eu cred că împreună cu domnul Ponta am transmis toate semnalele posibile de solidaritate și cred că nu vă îndoiți nici dumneavoastră. Puteam, de bună seamă, să candidez împreună cu domnul Ponta la Târgu Jiu sau la București sau oriunde vreți dumneavoastră,  cu excepția, repet, județelor Harghita și Covasna. Am spus de ce în Teleorman și nu mai reiau.

Jurnalist: Domnule președinte, dar totuși nu am înțeles un lucru. Spuneți că greșesc cei care afirmă despre dumneavoastră că ați fugit din București, dar totuși spuneți aici că puteți câștiga în orice colegiu din România, mai puțin în cele două județe preponderent maghiare…

Crin Antonescu: Așa cred. Sigur, alegătorii decid.

Jurnalist: Spuneați și că legea electorală dă uneori niște rezultate perfide. Rezultă de aici că ați făcut niște calcule și că în București ar fi fost un oareșcare risc pentru dumneavoastră?

Crin Antonescu: Nu este vorba de riscul meu personal și eu vă spun de pe acum că în București cred că vom câștiga toate colegiile. Pe colegiul, singurul despre care eu am anunțat ceva, cel din Sectorul 3, Senat 5 din Sectorul 3 – acum mi se pune în spate Sectorul 6, vorbesc unii prostii, dar în fine, pentru asta sunt plătiți, eu nu am vorbit nimic de Sectorul 6 niciodată – acolo va candida profesorul Daniel Barbu și sunt cât se poate de sigur că va obține, cum vor obține probabil toți candidații noștri, peste 50%. E vorba de un calcul de ansamblu și este vorba de un calcul de maxim pragmatism, nu pentru Crin Antonescu, pentru Liviu Dragnea sau pentru Victor Ponta, ci pentru ansamblul și maximizarea numărului de mandate în condițiile acestei legi. Că dacă aveam o lege așa cum am dorit s-o facem și cum am făcut-o și a fost blocată la Curtea Constituțională era foarte simplu și era foarte corect.

Jurnalist: Ați vorbit despre o lege electorală foarte complicată și despre candidatura dumneavoastră pe București din 2008 unde ați intrat de pe locul 2. A fost și acesta unul dintre motivele care au condus la o candidatură în Teleorman?

Crin Antonescu: Nu, pentru că dacă în anul 2008, când contextul politic era defavorabil Partidului Național Liberal, când din București se pleca, eu m-am bătut în București, am obținut locul întâi la câteva sute de voturi, am obținut 30% procentual în vreme ce procentul partidului a fost 18% la nivel național, cu atât mai mult eram încurajat să candidez în București acum, în 2012, când, vă repet, sunt toate sondajele făcute și pe București. V-am invocat și sondajele de intenție de vot la prezidențiale și toate sondajele privitoare la Uniunea Social Liberală.

Jurnalist: Domnule președinte, până la urmă unde candidează Mircea Diaconu?

Crin Antonescu: M-am speriat o clipă crezând că nu ați înțeles unde candidez eu. Mircea Diaconu nu candidează.

Jurnalist: A fost o decizie a partidului?

Crin Antonescu: A fost o decizie a domniei sale și, dacă îmi dați prilejul, aș vrea să spun foarte iute două lucruri. Unu: că îi mulțumesc și cred că îi mulțumim toți lui Mircea Diaconu pentru prestația sa ca senator, pentru gradul de implicare extrem de intensă, extrem de onestă în bătălia politică atunci când ne-a fost mai greu și să-i mulțumim pentru faptul că domnia sa acum nu a mai candidat, deși ar fi fost o chestiune de decis într-o instanță dacă are sau nu dreptul să candideze, pentru a nu periclita, în cazul unui verdict nefavorabil, șansele într-un colegiu care putea rămâne fără candidat, dacă-i era respinsă candidatura și, sigur, dreptul de a fi reprezentați la urne și așa mai departe. Al doilea lucru este că asistăm la una dintre cele mai mari nedreptăți care se face unui om profund cinstit , care se face unui om care a respectat în permanență legea și care este poate exemplul cel mai strigător la cel privitor la modul în care o instituție a statului, Agenția Națională de Integritate, este o instituție partizană și represivă în slujba lui Traian Băsescu și a PDL.

Jurnalist: Încă o întrebare, dacă îmi permiteți. Sunteți, de altfel, și președintele Senatului. Pentru că am vorbit de Mircea Diaconu astăzi ar trebui să fie votată în plen revocarea domnului senator. Ați vorbit cu ai dumneavoastră colegi, va fi cvorum de data aceasta?

Crin Antonescu: Eu sper în fiecare zi de luni că este cvorum. Vom fi acolo și vom vedea.

Jurnalist: Dar dumneavoastră mai ajungeți astăzi dacă mergeți la 3 la Alexandria?

Crin Antonescu: Am discutat, pentru orice eventualitate, cu Dan Radu Rușanu să conducă ședința Senatului, pentru că eu voi merge la Alexandria să-mi depun candidatura și depinde de modul în care ne încadrăm în acest program.

Jurnalist: Domnule președinte Antonescu spuneați că domnul Daniel Barbu va merge să candideze în sectorul dumneavoastră.

Crin Antonescu: În Colegiul 5, Sectorul 3.

Jurnalist:  Cine va rămâne la Sectorul 4 pentru mandatul de senator?

Crin Antonescu: Domnul Daniel Budurescu, deputat în această legislatură.

Jurnalist: V-ați hotărât să candidați pe Teleorman. De ce atunci, la începutul lunii, ați făcut acele declarații legate de, probabil, o candidatură pe Sectorul 3 din București?

Crin Antonescu: Pentru că la acel moment asta intenționam. Am văzut că se invocă declarația mea care vorbea despre colegiul domnului Blaga și despre o eventuală confruntare electorală, de parcă eu l-am convins pe domnul Blaga să plece de acolo, adică faptul că o astfel de confruntare nu mai are loc, chiar nu e decizia și nu e vina mea și acum am să vă mai spun ceva: astea sunt niște lucruri neserioase.

Să știți că eu nu-l acuz pe domnul Blaga și nu l-am acuzat niciodată de faptul că a plecat din colegiu în care era înainte. Dumneavoastră nu veți putea da nici un exemplu – nu găsiți, de asta nu puteți să-l dați – nu găsiți nici un exemplu în toată istoria electorală a țărilor cu sistem de vot uninominal în care liderii a două partide să candideze unul contra altuia în același colegiu. Există colegii tradiționale, fiefuri ale unora, ale altora – niciodată liderul conservatorilor n-a candidat contra liderului laburiștilor în același colegiu nici în Franța, nici în Germania, nicăieri. Deci, într-un context politic în care e clar că nu-i mai era favorabil să candideze la București, domnul Vasile Blaga, ca și alți lideri PDL, au căutat alte colegii.

Este normal, nu i-a incriminat nimeni pentru asta. Domnul Mihai Răzvan Ungureanu, care ne vorbea de dilema de a candida la București sau la Iași, a sfârșit prin a candida la Arad. Nu i-a acuzat nimeni pentru asta. Ceea ce, însă, ne face să evocăm asta este campania cu accente de isterie – dumneavoastră știți bine asta – pe care au dezlănțuit-o unii atunci când e vorba de Antonescu, de parcă Antonescu ar fi primul lider de partid care nu candidează în București. Păi vă reamintesc faptul că și Traian Băsescu, nu era lider de partid, dar ultima oară când a candidat, a candidat la Vaslui în Parlament, ceea ce nu l-a împiedicat după aceea să devină primar al Bucureștiului, președinte al României – că Adrian Năstase, Mircea Geoană, Călin Popescu Tăriceanu sunt oameni care au candidat în diferite locuri și în colegii altele decât în București. Deci nu am spus altceva atunci decât că intenționez – asta am și făcut.

Între timp, repet, în condițiile acestei legi, nu în ce mă privește, ci în ce privește maximizarea numărului de mandate în general și peisajul general al alegerilor, am luat o altă opțiune. Eu am comunicat motivele. Restul, evident, comentariile nu vor conteni, iar ceea ce spuneam că este revărsarea deja necontrolată de ură, de insultă, de calomnii la adresa noastră de acolo de unde vine ea va continua toată campania, n-am nicio îndoială și nicio speranță.

Jurnalist: Dacă Vasile Blaga ar fi rămas candidat la Sectorul 3, ați fi rămas și dumneavoastră la acea candidatură?

Crin Antonescu: Da, dacă domnul Vasile Blaga ar fi rămas, aș fi rămas. Știți, până mâine noapte mai are timp.

Jurnalist: Domnule președinte Antonescu, i-ați speriat puțin pe cei din PDL. V-au schimbat candidatul ARD în colegiul în care candidați dumneavoastră la Teleorman. L-au desemnat pe Marin Țole, un profesor universitar. Ce părere aveți despre schimbarea aceasta?

Crin Antonescu: Este dreptul lor. Nu-l cunosc pe contracandidat, îl tratez cu respect, cu corectitudine, n-am de gând să fac o campanie cu atac la persoană. Îl socotesc un om respectabil. Repet, nu-l cunosc, dar pornesc de la această premisă. E dreptul PDL-ului să schimbe candidații cum dorește. E o bătălie, e normal ca fiecare partid să facă toate calculele posibile.

Etichete:, , ,

17 comentarii pe “Conferința de presă a președintelui PNL, Crin Antonescu, la finalul ședinței USL – 29 octombrie 2012”

  1. berenger1 29 octombrie 2012 la 6:28 PM #

    „aș vrea să le transmit public imbecililor…”
    mic exercitiu de imaginatie: cum ar fi reactionat crin daca o asemenea replica ar fi fost prezentata de basescu?

    Apreciază

    • Cristian Isop 29 octombrie 2012 la 7:44 PM #

      Esti basist, betiv sau prost? Oricum, sunt sinonime pentru Basescu si clica lui. Ce ar fi zis ala? ha, ha , ha…ca muta-n targ…pe placul manelistilor gaozari care-l sustin. Retarzi ca tine!

      Apreciază

      • Gondolin 30 octombrie 2012 la 5:32 AM #

        aprob zelul apărătorilor, nu pot aproba tonul, stilistica.

        Apreciază

      • berenger1 30 octombrie 2012 la 6:49 AM #

        eu sunt ceea ce sunt, iar tu esti imaginea vorbelor tale: intruchiparea adevarului ca „spiru haret” produce genii

        Apreciază

  2. claudita pana 29 octombrie 2012 la 7:05 PM #

    Ciuntiti textul, maestre! Oricine acuza electoratul ca n-a votat dupa pofta inimii lui, merita calificativul de imbecil. Si daca ar fi spus domnul Basescu sau Elena Udrea, ar fi fost si mai de apreciat. In alta ordine de idei, cine e „crin” la care faceti referire cu familiaritate sau superioritate?

    Apreciază

    • berenger1 30 octombrie 2012 la 6:53 AM #

      nu ciuntesc nimic. in orice context, insulta tot insulta ramane. oricum e amuzant cum electoratului roman i se descopera o constiinta democratica mai ceva ca in tarile nordice. aveti dreptate, dragnea a castigat tot timpul prin calitatile sale de mare politician european…
      cat despre „crin”, e simplu: e comoditate, sunt doar 4 litere.

      Apreciază

  3. Irinuca Petrii 1 noiembrie 2012 la 5:48 AM #

    Tot un exercitiu de imaginatie (e adevarat, mic, chiar minuscul) ar fii sa ne inchipuim profilul moral al unei persoane care se incapataneaza sa nu rateze multe ocazii de a trozni un pic pe „crin” si PNL-ul…..pe blogurile Domnului Zlati.
    Amuzant complexul superioritatii afisat fatza de Crin, seamana un pic cu „strugurii sunt acri” ca tot sunt de sezon….totusi complexul superioritatii ar putea ascunde altceva.

    Apreciază

    • Gondolin 1 noiembrie 2012 la 7:09 AM #

      stilistic, este oarecare dioferență între postările userilor berenger și berenger1. Dar nu aș aprofunda chestiunea. Indiferent de motivație, pe acest blog oricine poate critica (pe subsemnatul, PNL, Crin Antonescu), atâta vreme cât se păstrează un anumit nivel al limbajului, și se invocă argumente… chiar dacă acestea sunt pernicioase din punctul meu de vedere.

      Apreciază

    • berenger1 1 noiembrie 2012 la 11:08 AM #

      chiar te rog sa pui in practica exercitiul de imaginatie si sa prezinti profilul moral al utilizatorului berenger (sau berenger1). daca vei pastra insa exercitiul la nivelul „ complexul superioritatii ar putea ascunde altceva.” nu se va intampla decat sa te faci de ras, manifestand doar o superficialitate frizand sfertodoctismul.
      in rest ai dreptate, nu-mi place de crin. dispretul si superioritatea fata de el deriva dintr-o singura realitate: eu sunt liberal, el nu (nici macar nu stie ce-i asta)

      Apreciază

      • Gondolin 1 noiembrie 2012 la 11:11 AM #

        mai există (dă-mi voie să încerc un exercițiu de imaginație) o diferență: el este membru PNL, iar tu nu știu dacă ai fost, dar acum (aproape) sigur nu ești. 🙂

        Apreciază

      • berenger1 1 noiembrie 2012 la 11:33 AM #

        imi place cum gandesti: cine considera ca crin (apropo, si de asta imi place sa scriu crin: foarte des iese cate o cacofonie) nu e liberal nu poate sa fie in pnl. curat liberal 🙂

        Apreciază

        • Gondolin 1 noiembrie 2012 la 11:38 AM #

          he he he… gândesc cum gândesc. Am avut dreptate sau nu în supoziția mea?

          Apreciază

      • berenger1 1 noiembrie 2012 la 11:59 AM #

        cred ca am spus candva ca m-a ferit soarta sa ma bag in politica. am observat in mod direct, pe membri destul de apropiati ai familiei, influenta negativa a politicului in viata oamenilor. plus ca nu suport inregimentarea. am opinii politice clare, bazate pe documentare serioasa si justificari morale, dar nu am fost niciodata, nu sunt si nu voi fi membru al vreunui partid politic.

        Apreciază

        • Gondolin 1 noiembrie 2012 la 12:18 PM #

          deci am avut dreptate! Așa că ce rost mai au analizele?

          Apreciază

      • berenger1 1 noiembrie 2012 la 1:03 PM #

        nu inteleg intrebarea: analizele au rost doar daca le face un membru de partid? opiniile politice sunt apanajul membrilor de partid? implicarea in problemele unei comunitati se poate face doar din postura de membru de partid?

        Apreciază

        • Gondolin 1 noiembrie 2012 la 1:17 PM #

          implicarea in problemele unui partid ar trebui sa priveasca in primul rand membrii de partid. A spune despre liderul unui partid ca nu este bun, din afara partidului, este relativ nerelevant pentru partidul respectiv, care poate că are altă grila de apreciere.

          Apreciază

      • berenger1 1 noiembrie 2012 la 1:49 PM #

        sigur. in cazul membrilor de partid, merg pe judecata lui djuvara

        Apreciază

%d blogeri au apreciat asta: